Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.04.2008 16:27 - Негативното влияние на затварянето на първите четири блока на АЕЦ “Козлодуй” върху регионалния пазар на труда
Автор: cvetencetosymaz Категория: Политика   
Прочетен: 971 Коментари: 0 Гласове:
0




Негативното влияние на затварянето на първите четири блока на АЕЦ  Козлодуй” върху регионалния пазар на труда

1.Увод.

 Предсрочното извеждане от експлоатация на блокове 1 - 4 на АЕЦ „Козлодуй” е проблем, който засяга цялото национално стопанство и е обект на дискусии на национално и дори световно ниво. Безспорни последици ще бъдат: на първо място -  увеличаването на цените на ел.енергията, което според различни експерти може да достигне до 10%; второ – намаляване на приходите от продажбите на електроенергия зад граница поради намаленото производство и по-неизгодните цени. Но медиите и обществото сякаш оставят на заден план значението на АЕЦ „Козлодуй” за местното население, което е пряко засегнато. Затова моето внимание ще бъде насочено към негативното влияние на затварянето на първите четири блока на АЕЦ „ Козлодуй” върху пазара на труда, върху показатели като заетост и безработица, на и без това изостаналия в икономическо отношение  Северозападен регион.

 

2. Кратък анализ на Северозападен регион на планиране.

Северозападният район на планиране е районът с най-малка територия, а броят и гъстотата на населението са най-ниски за страната. По брутен вътрешен продукт на човек от населението за 2001 - 2003 година той заема трета позиция в националната икономика, след Югозападния и Югоизточния райони на планиране. За 2003 г. БВП на човек е 3 848 лв., като средната стойност за страната е  4 398 лв. Номиналната стойност на БВП, обаче, е най-ниска в сравнение с останалите региони и е 1,150 млрд. щатски долара. За последните единадесет години преките чуждестранни инвестиции в района са едва 137 млн. долара, като 32,8 млн. от тях за периода 2001 - 2003 г. В сравнение с останалите пет района на планиране в страната обемът на инвестициите е най-нисък. Равнището на  безработицата за 2003 г. в Северозападния район е най-високо за страната. В област Враца безработицата е 21,9%, във Видин - 23%, в  Монтана - 25,5% при средно ниво за страната - 14,3%. През последните 30 години населението на региона намалява с бързи темпове, основно под влиянието на застарялата му възрастова структура. Населението на региона се отличава с относително висока миграционна подвижност (6,3%), което се дължи на неблагоприятната стопанска ситуация в територията му. Миграциите извън региона са насочени основно към град София. Малобройността на населението му е основният фактор и за неразвитата образователна инфраструктура в Северозападния регион. Тя е представена от 316 учебни заведения, в които се обучават около 80000 учащи. В региона има филиали на УНСС и ВТУ ”Св.Св. Кирил и Методий” /Враца/, в които се обучават над 2500 студенти и работят 130 преподаватели.  Енергетиката заема водещо място в стопанството на Северозападния регион след пускането в експлоатация на АЕЦ ”Козлодуй” през 1974г. През последните 10 години делът на Северозападна България в производството на електроенергия постоянно нараства и днес е 43,1%. По този показател регионът изпреварва значително останалите региони и се е превърнал в енергиен център на страната.

 

3. Негативното влияние на предсрочното извеждане от експлоатация на 1-4 блок на АЕЦ „Козлодуй”.

Как ще се отрази затварянето на  1 - 4 блок на АЕЦ „ Козлодуй” върху Северозападен регион на планиране? Отрицателния ефект от закриването ще се разпростре не само върху територията на община Козлодуй, но и върху съседните общини, в които живее част от персонала на атомната централа. Като се има предвид,че АЕЦ е единственото икономически стабилно предприятие в региона, както и сравнително високата средна работна заплата в централата, закриването на посочените стотици работни места ще окаже пряко негативно влияние върху обема на търговията на дребно и пазара на услугите в Козлодуй и съседните общини. Намаляването на износа на електроенергия води и до намаляване на отчисленията от АЕЦ за община Козлодуй, което ще предизвика увеличаване на зависимостта на общината от субсидиите на републиканския бюджет. Ще се ограничат значително и без това неголемите възможности на община Козлодуй да посрещне растящите нужди от социални помощи за голяма част от населението. Най-засегнати ще бъдат дребните и фамилни фирми, чиито собственици много бързо ще се превърнат от търговци и производители в потребители на социални помощи от общините. Анализа на подобни мащабни преструктурирания на предприятия, които се явяват единствен източник на работни места в даден регион, показва още една неизбежна негативна последица – изселване на голяма част от безработните от дадения регион, особено на по-младите и тези с по-висока квалификация. Това оказва последващо отрицателно влияние върху състоянието и развитието на цялата социална инфраструктура на региона. Поради намаляване броя на децата се закриват детски градини, свиват се паралелките в училищата, установяват се нови ограничителни лимити върху местните здравни заведения. Всичко това предизвиква т.нар. “вторична вълна” на съкращения в бюджетната сфера и допълнително влошава ситуацията в социалната сфера.

 

4.Преодоляване на негативните последици.

Негативните последици могат да бъдат в значителна степен преодоляни чрез реализирането на специализирани програми за преквалификация и заетост. Мащабите на преструктурирането са такива, че дават основание да се подготви целеви проект по линия на предприсъединителните фондове с подкрепата на Министерството на труда и социалната политика, както и програми финансирани от републиканския бюджет. Успехът на тези програми зависи от качеството на подготовката и от размерите на финансирането им. Това е допълнителен аргумент за целесъобразността от отлагане на затварянето с 3-4 месеца. През този период ще се проведе мащабно информиране и обучение на ангажираните с бъдещите програми. Изключително важно би било вземането на решение на правителствено ниво за създаване на специален фонд за преодоляване на негативните социални последици от предсрочното затваряне на четирите блока. Анализите показват, че е абсолютно реалистично по посочения начин да бъдат акумулирани няколко десетки милиони лева, които да бъдат насочени за финансиране на пакет от проекти, обединени в цялостна Компенсационна програма. Отлагането на спирането на блоковете с този недълъг период е необходимо и с оглед създаването на максимална координация между множеството институции, които ще реализират тази Компенсационна програма.

 

5. Програма “Управление на социалните последици при извеждане от експлоатация на 1 – 4 блок на АЕЦ „ Козлодуй”.

Такава програма е “Управление на социалните последици при извеждане от експлоатация на 1 – 4 блок на АЕЦ “Козлодуй”, която има за цел да осигури предпоставки за намаляване на негативните социални последици при извеждането от експлоатация на 1 - 4 блок на АЕЦ “Козлодуй” чрез: осигуряване на трудова заетост на квалифицирания персонал, работещ на 1-4 блок; осигуряване на социална защита на персонала, подлежащ на освобождаване вследствие на извеждане от експлоатацията на 1-4 блок; осигуряване на алтернативна заетост в региона за избягване на вторичната безработица вследствие на извеждането на блоковете от експлоатация. Програмата е изготвена и с цел да осигури изпълнението на задълженията на АЕЦ “Козлодуй” ЕАД в съответствие с постигнатите договорености между Република България и Европейския съюз относно АЕЦ “Козлодуй” в процеса на присъединяването на страната към ЕС. Програмата се прилага от ръководството и персонала на “АЕЦ Козлодуй” ЕАД, имащи отношение към дейностите, описани в нея. В обхвата на Програмата са включени и дейности, имащи отношение към регионалните, областните и държавните институции. Тези дейности са посочени само в аспект отговорности за координирането им от длъжностните лица в “АЕЦ Козлодуй” ЕАД.

 

5.1. Основни принципи на програмата.

Основните принципи на програмата са: извеждането от експлоатация на 1-4 блок да не доведе до освобождаване от работа на висококвалифициран ръководен, инженерен и изпълнителски персонал, работещ в АЕЦ “Козлодуй” ЕАД; преквалификацията и последващото пренасочване на персонала да съответства на тяхното образование, опит, както и отношението към безопасността; при съкращения в щата, които могат да доведат до освобождаване на персонал, подбор се извършва между всички работници и служители, заемащи подобни длъжности в Дружеството. 

 

5.2. Финансиране на програмата.

Финансирането на програмата се извършва със собствени средства и от външни източници. Външното финансиране на мерки, за които няма предвидени средства към момента на одобряване на програмата, ще бъде определено впоследствие след одобряването на програмата от Министерството на икономиката и енергетиката. Финансирането на програмата се осигурява и чрез фонд “Професионална квалификация и безработица”.  При възможност се използват и средства от фонд “Извеждане на ядрени съоръжения от експлоатация” /ИЯСЕ/, международен фонд за подпомагане на извеждането от експлоатация на 1 и 2 блок на АЕЦ  Козлодуй /KIDSF/ и други източници.

 

5.3.Осигуряване на трудовата заетост на персонала.

            Осигуряването на трудовата заетост на персонала, пряко засегнат от спирането на 1-4 блок трябва да бъде постигнато чрез: преквалификация на персонал от 1-4 блок за изпълнение на дейностите от първия етап от ИЕ, за експлоатация на 5,6 блок и други обекти; пренасочване на персонал към други свободни работни места след преквалификация или подбор. За осигуряване на трудова заетост извън АЕЦ “Козлодуй” се предвиждат допълнителни мерки за преквалификация на засегнатите лица. Преквалификацията се осигурява чрез изграждане на нови обекти в Учебния център при АЕЦ “Козлодуй”, разработване на учебни програми и организиране на допълнително обучение.

В периода след спиране на 3,4 блок  няма да се налага да се пренасочва персонал. Персоналът запазва съществуващите си работни места, т.е. няма директно да се пренасочва, но изпълнява други функции, свързани с подготвителните дейности по извеждането от експлоатация. Реална необходимост от пренасочване на персонал ще възникне през 2010 год., когато ще има разрешение за извеждане от експлоатация с конкретен обем дейности за периода до 2018 год. Независимо от това започва събирането на информация за предпочитаното от всеки работник/служител дългосрочно лично развитие. За целта е необходимо да се изгради професионален център за консултиране за развитие на кариерата на персонала от АЕЦ “Козлодуй”, в който да вземат участие висококвалифицирани специалисти от национално ниво и от всички браншови подразделения на икономиката. АЕЦ “Козлодуй” ЕАД от своя страна, ще издава трудови характеристики и поддържа актуална база-данни на специалистите, желаещи да работят извън дружеството в страната и чужбина. Достъп до тази база-данни се дава на заинтересовани работодатели. Допълнително могат да бъдат използвани възможностите за мотивационно обучение, предлагани от Бизнес център “Козлодуй”. Не се очаква до края на 2010 год. да има съкращения в щата, които да водят до освобождаване на персонал.

Социалната защита на персонала, ще бъде постигната чрез: изплащане на целеви обезщетения при ранно пенсиониране при условията на І и ІІ категория труд; задържане на висококвалифицирания персонал в АЕЦ “Козлодуй”ЕАД.

 

6. Създаване на алтернативна заетост в региона.

Спирането на 3,4 блок и продължаването на дейностите по извеждане от експлоатация в АЕЦ Козлодуй” ще окажат влияние върху икономическото състояние на региона и област Враца. Националната стратегия за регионално развитие на България за периода 2005-2015 година, приета с Решение на МС 294/21.04.05 год., потвърждава, че са необходими мерки за повишаване на икономическата активност в северозападния район вследствие на закриване на част от мощностите на АЕЦКозлодуй”. По данни от Бюрото по труда в гр. Козлодуй, което обслужва община Козлодуй и община Хайредин, равнището на безработицата в региона е по-високо в сравнение със средните стойности в страната. АЕЦ “Козлодуй” ЕАД играе определяща роля в икономиката на региона и се явява основен работодател, осигуряващ заетост на квалифицирана работна сила. Осигуряването на алтернативна заетост в региона може да бъде постигнато чрез участие на АЕЦ “Козлодуй” ЕАД в две неправителствени организации - Сдружение “Инициатива за регионално икономическо развитие на района на АЕЦ “Козлодуй” /“ИРИРК”/ и Бизнес-център “Козлодуй”, чрез което се подпомага осъществяването на следните дейности: управлението на мерките за регионално икономическо развитие, съгласувано с дейностите в по извеждане от експлоатация на 1 – 4 блок; осигуряване на условия за квалификация и преквалификация на работната сила в региона.

Представител на АЕЦ “Козлодуй” ЕАД трябва да осъществява координацията на дейностите в рамките на Сдружение “ИРИРК” и Бизнес център “Козлодуй”. Основна цел на Дружеството при участието в тези дейности е да запази социалния статус на семействата на работниците и служителите в АЕЦ “Козлодуй”. При изпълнение на мерките за регионално икономическо развитие се осигурява прилагането им с приоритет за членове на семействата на работещите. За целта се предвижда събиране и обработка на информация не само за персонала, но и за членовете на техните семейства. От края на 2006 год. всеки желаещ да предостави информация може да  включи данните за семейството си в база-данни. Дружеството има за цел да осигурява ежегодно в рамките на възможностите на Закона за насърчаване на заетостта квалификация на безработни лица – членове на семействата на персонала на АЕЦ. Организацията по провеждане на квалификационните курсове трябва да се осъществява чрез Сдружение “ИРИРК”.

За повишаване на конкурентноспособността на пазара на труда, Бизнес-център “Козлодуй” провежда мотивационно обучение на персонала на АЕЦ и членове на техните семейства при желание от тяхна страна. Чрез Бизнес-център “Козлодуй” се предвижда на желаещите да развият собствен бизнес да се осигури начално обучение и финансова подкрепа за бизнеса чрез преференциални лизингови схеми. За осигуряване на достатъчно информация относно възможностите за развитие на собствен бизнес и използване на услугите на Бизнес център “Козлодуй” до края на 2009 год. ще бъде изготвен отделен сайт в интранета на централата.

            Изпълнението на Програмата за управление на социалните аспекти трябва да бъде насочено към трите основни цели – осигуряване на трудова заетост на персонала, засегнат от извеждането от експлоатация на 1-4 блок, социална защита на освободения персонал и осигуряване на алтернативна заетост в региона.

 

7. Неизползваният потенциал на Северозападен регион за планиране.

Една от неизползваните възможности за развитие е туризмът. Тук е единственият в страната запазен средновековен замък "Баба Вида", тук са пещерите Магурата, Понора, Леденика, Белоградчишките скали, Рабишкото езеро, природен парк Врачански Балкан, седемте минерални извора в общините Вършец и Берковица – много красиви местности и природни богатства, с които е дарен районът. Практически тук има възможности и за културен, и за ловен, и за екотуризъм, и за балнеотуризъм. Местните власти, местният бизнес трябва да решат какъв точно туристически продукт ще предлагат и да насочат усилията в неговото развитие. Министерството на икономиката трябва да подкрепи тези усилия. Предстои стартът на грантова схема "Екотуризъм" по програма ФАР, по която ще бъдат финансирани проекти до 250 000 евро. С решение на правителството е създадена и работна група за нов туристически продукт "Велотуризъм по река Дунав", като в края на май ще се проведе работна среща по проекта с кметовете на крайдунавските общини.

Огромен е и потенциалът за развитие на земеделието. Наличието на плодородни, свободни земеделски площи с най-ниска замърсеност в страната е основна предпоставка за екологично чисто земеделие, съгласно изискванията на Европейския съюз. Затова правителството прие и осигури финансиране и на програма за развитие на земеделието в Северозападна България. По тази програма до 2007 година бяха отпуснати 37,9 млн. лева за подкрепа на земеделските производители от района. Тук отново, обаче, са необходими много усилия от страна на местните власти, за да разясняват програмата и да подпомагат хората, които са решили да се заемат с този бизнес.

Освен това в Северозападния район има свободни поземлени имоти, предназначени за изграждане на производствени предприятия, има и свободни сгради общинска собственост, които могат да се предоставят на инвеститори, независимо в кой сектор от икономиката са решили да вложат средства. Тук е мястото да се отбележи, че  Законът за насърчаване на инвестициите делегира функции на представители на местните власти. Така ще се укрепи капацитетът на общините да привличат инвестиции, да работят по публични инвестиционни проекти, което ще им помогне в бъдеще да усвояват по-пълноценно европейските структурни фондове. Привличането на средства в регионите на страната ще допринесе за по-доброто й интегриране в европейската икономика.

 

8. Заключение.

            Извеждането от експлоатация на 1 – 4 блок на АЕЦ “Козлодуй” е повратен момент за националното стопанство, а за регионалния пазар на труда – голямо предизвикателство. То ще доведе до увеличаване на безработицата и намаляване на заетостта в Северозападен регион на планиране. Остава надеждата, че негативното влияние на тези показатели ще се забави, чрез намиране на варианти за алтернативна заетост. Висококвалифицираните специалисти ще бъдат нужни на пазара на труда още дълго време, защото ще трябва да предадат опита си на бъдещите професионалисти, които ще работят в АЕЦ “Белене”. 1,2,3 и 4 блок на АЕЦ “ Козлодуй” ще останат в съдбата на България паметници на миналото, за да сочат бъдещето.

 

 

 

 

 

 




Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: cvetencetosymaz
Категория: Политика
Прочетен: 39213
Постинги: 11
Коментари: 12
Гласове: 23
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930